سلام به همگي،

بعد از مدتها اومدم که بنويسم.می‌خواهم يه بحث در سه قسمت راه بندازم.اول می‌خواستم يه دفعه بنويسم بعد ديدم اينجوری بهتره.اول سرفصل رو می‌گم بعد نظر خودم رو و بعدش يه چيز خيلی قشنگ.اينجوری هيجانش بيشتره.

من خیلی سوال تو ذهنم هست که متناوبا دنبال جوابشون می گردم تا پیدا کنم. یکیشون مساله عدل خداست.ته دلم می دونم که عادله ولی اونوقت جواب این سوالو نداشتم که اگه عادله پس چرا آدمها انقدر متفاوت آفریده می شن؟چرا یه نفر فقیر و یه نفر غنی آفریده می شه؟چرا یک نفر سالم و یک نفر ناقص آفریده می شه؟چرا یک نفر باهوش و یک نفر کم هوش آفریده می شه؟آدمها به این سوال جوابهای متفاوت دارن.چند تاییشون با حساب دودوتا چهار تا جور در میان.مثلا کسایی که به تناسخ اعتقاد دارن میگن که هرکس بر اساس زندگی گذشته اش آفریده می شه. یعنی افراد در سطوح انرژی متفاوت آفریده می شن و بارها آفریده می شن با هدف رسیدن به بالاترین سطح انرژی ووو...اینجور جوابها ممکنه درست باشن ولی همیشه ته دلم این بود که حتما جواب بهتری برای این سوال هست. نظر شما چيه؟

/ 25 نظر / 4 بازدید
نمایش نظرات قبلی
omid

۲- بعضی از کاستی هايی که در انسانها مشاهده می شود به خود انسانها و عوامل طبيعی برمی گردد نه به عدل خدا . مثلا فردی را در نظر بگير که بدون توجه و آينده نگری بلافاصله بعد از اينکه يک شغل قراردادی پيدا می کند ازدواج نموده و بدتر اينکه بچه دار هم می شود و بعد از چندی به هردليل کار را از دست می دهد بدون اينکه پس انداز قابل توجهی را بدست آورده باشد . حال فقر و وضعيت بد خانواده اين فرد پس از از دست دادن کار به بی توجهی آن فرد برمی گردد نه عدل خدا . اگر کمی دقت کنی بسياری از کاستی ها از خود انسانها و بی توجهی آنهابه قوانين طبيعت سرچشمه می گيرد .

omid

سلام ؛ با آرزوی شادی و بهروزی در جواب سئوالت چند مورد به نظرم می رسد که در چند بند برات می نويسم .فقط خواهش می کنم که همه موارد را باهم در نظر بگير نه تک تک .

omid

۱- به نظر من حاصلضرب تمامی داشته های انسان برای همه انسانها ثابت است . يعنی اگر به تمامی داشته های يک انسان از قبيل استعداد ؛ ثروت ؛ زيبايي ؛ موقعيت اجتمايي ؛ خانواده ؛ سلامتي ؛ آرامش و صدها عامل ديگر توجه كنيم گروهي بعضي از داشته ها را دارا و گروهي بعضي از داشته هاي ديگر را دارا مي باشند . و در كل ارزش داسته ها تقريبا مساوي است .

omid

- بعضی از کاستی هايی که در انسانها مشاهده می شود به خود انسانها و عوامل طبيعی برمی گردد نه به عدل خدا . مثلا فردی را در نظر بگير که بدون توجه و آينده نگری بلافاصله بعد از اينکه يک شغل قراردادی پيدا می کند ازدواج نموده و بدتر اينکه بچه دار هم می شود و بعد از چندی به هردليل کار را از دست می دهد بدون اينکه پس انداز قابل توجهی را بدست آورده باشد . حال فقر و وضعيت بد خانواده اين فرد پس از از دست دادن کار به بی توجهی آن فرد برمی گردد نه عدل خدا . اگر کمی دقت کنی بسياری از کاستی ها از خود انسانها و بی توجهی آنهابه قوانين طبيعت سرچشمه می گيرد .

omid

۳- نمی دانم که به جهان پس از مرگ معتقد هستی يا خير ولی به نظر من خدا در جهان پس از مرگ از هر کس به اندازه داشته های در اختيارش در دنيا سئوال می کند بعبارت ديگر خدا عدل خود را در جهان پس از مرگ تکميل می کند . و نبايد اين مقوله را فقط در محدوده اين دنيا بررسی و نتيجه گيری کنيم .

omid

۴- خدا جهان را از اختلاف و تضاد آفريد تا باعث شناخت و تکامل انسان گردد . اگر بيماری وجود نداشت هيچ کسی قدر عافيت نمی دانست و همچنين علم پزشکی بوجود نمی آمد . از اين جمله اند ؛ زشتی و زيبايی ؛ فقير و غنی ؛ خلاق و بی استعداد ؛ آرامش و اضطراب ؛ قناعت و حرص و ......

omid

۵- انسان به دليل داشتن ظرفيت محدود از درک بسياری از رموز و عوامل ماوراء طبيعت قاصر است . به همين دليل نبايد بعضی از مسائل را به محض اينکه جوابی برايش پيدا نشد به عدل خدا نسبت دهيم . در اين خصوص هر چه قدر ظرفيت انسانی را بالا ببريم موارد بيشتری از ماوراء طبيعت را درک می کنيم .

Mahvash Joorabchi

اگر انسان در تمام لحظات متوجه اعمال خود و بازتاب ان در زندگی خود و ديگران باشه ميتواند عدل خداوند را ببيند. من خودم از عدل خداوند ميترسم چون خيلی وقتها متوجه اعمال خودم نيستم و نميتوانم اثر اعمال خود را بر احساس و دل ديگران بفهمم. بقول ارش حتی حضرت صادق ( ع) هم نتوانست بدرستی جواب بدهد

ساقی

سلام به نظر من این که بعضی ها می گن باید مریض باشه تا بقیه قدر عافیت بدونن خیلی ظالمانه س. یعنی اینکه خدا یه نفر رو کور کنه و اون در تمام زندگیش از این نعمت محروم باشه تا من نوعی سالی یه بار بهش بر بخورم و بگم خدایا شکرت ! یه چیز دیگه اینه که من اینجا هر وقت سیاه پوست ها رو می بینم هم این سوال برام پیش می یاد. راستش یه دوست سیاه پوست غنایی دارم که یه روز عکس های عروسی ش رو بهم نشون داد خیلی خیلی دلم براش سوخت. حالا اینکه یکی بگه زیبایی نسبی هست و یکی هم اونو دوست داره خیلی مسخره س چون مسلمه که بین اون و الیزابت تیلور و بریتنی اسپیرز تفاوت هست که هر آدم عاقلی می فهمه

hamid

sharmande natoonestam farsi benevisam nemikham soorat e masale ro pak konam. vali man ya to faghat natije nasl yek zan va mard hastim(pedar va madar)va in mozoo hich rabti be adle khoda nadare. khoda donya ro bar asase ye seri ghavanin sakhte va bar asase oon edame peyda mikone va in joori nist k bekhad baraye har farde khas tasmim begire k oono che joori besaze pas be in chiz ha fekr nakon va zendegi to bekon